Η παρουσίαση της μελέτης με χρήσιμα συμπεράσματα για τον τουρισμό στην Κρήτη που είχε αναθέσει η Περιφέρεια Κρήτης στο Πολυτεχνείο, πραγματοποιήθηκε σήμερα παρουσία του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κρήτης κ. Σεραφείμ Τσόκα, με την συμμετοχή των Νομαρχών και όλων των εμπλεκομένων φορέων με τον τουρισμό, από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Νικόλαο Ματσατσίνη και τους συνεργάτες του στην αίθουσα Διαχείρισης Κρίσεων της Περιφέρειας Κρήτης.
Στόχο της μελέτης αποτέλεσε η προσπάθεια υποστήριξης της στρατηγικής για την τουριστική ανάπτυξη στην Κρήτη, τόσο από την Περιφέρεια και τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις όσο και από φορείς όπως τα Επιμελητήρια, τις Ενώσεις Ξενοδόχων αλλά και κάθε επενδυτή στην περιφέρεια Κρήτης τους οποίους ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας κ. Σεραφείμ Τσόκας ευχαρίστησε θερμά για την συλλογική προσπάθεια.
Πρόκειται για μια προσπάθεια της οποίας ηγήθηκε η Περιφέρεια Κρήτης και χρηματοδοτήθηκε από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης.
Η έρευνα μελέτησε διεξοδικά τα χαρακτηριστικά και την συμπεριφορά των αλλοδαπών τουριστών που φτάνουν με πτήσεις charter στο νησί για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Το κομμάτι αυτού του τουρισμού αφορά την πλειοψηφία των επισκεπτών της Κρήτης ( οι αφίξεις για το διάστημα της έρευνας Ιούνιος-Οκτώβριος 2008 φτάσανε τα 2,31 εκατομμύρια). Σύμφωνα με τη σύμβαση στην ανάλυση των αποτελεσμάτων δεν περιλαμβάνονται οι αλλοδαποί και ημεδαποί τουρίστες που αφίχθησαν με πλοία ή με τις τοπικές πτήσεις των αερογραμμών.
Για την πραγματοποίηση της μελέτης εργάστηκαν συνολικά επτά επιστημονικοί συνεργάτες και είκοσι ερευνητές, οι οποίοι ασχολήθηκαν με την σχεδίαση, μετάφραση, διανομή και συλλογή των ερωτηματολογίων, την καταχώρηση και την ανάλυση των δεδομένων καθώς και την εκπόνηση της μελέτης.
Η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω προσωπικών συνεντεύξεων και διανομής δομημένου ερωτηματολογίου πριν την επιβίβαση, στα δύο μεγάλα αεροδρόμια του νησιού ( Ν. Καζαντζάκης, Γ. Δασκαλογιάννης) και ειδικά για το Λασίθι σε τόπους προσέλευσης τουριστών του νομού. Το ερωτηματολόγιο ήταν διαθέσιμο σε 6 γλώσσες ( Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Σουηδικά, Ρωσικά) και δομημένο σε βασικές ενότητες.
Η διανομή των ερωτηματολογίων ξεκίνησε στ τέλη του Ιουνίου 2008 και ολοκληρώθηκε 4 μήνες αργότερα στις 20 Οκτωβρίου 2008. Το τελικό δείγμα αφορά σε 5.144 τουρίστες , άνδρες και γυναίκες, άνω των 18 ετών.
Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας :
1. Ανομοιογένεια στο προφίλ. Συναντούμε τουρίστες όλων των ηλικιών, όλων των βαλαντίων, με διαφορετικές συμπεριφορές και απαιτήσεις σε διαμονή, διατροφή και ψυχαγωγία. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην εθνική σύνθεση των επισκεπτών και στην ανομοιογένεια του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος.
2. Ο κυρίαρχος ρόλος προτίμησης της Κρήτης είναι το κλίμα και οι φυσικές της ομορφιές ( ήλιος – θάλασσα)
3. Οι τουρίστες είναι γενικά ικανοποιημένοι. Τα σημεία μεγαλύτερης ικανοποίησης είναι το κλίμα, το φυσικό περιβάλλον, η αίσθηση ασφάλειας, τα καταλύματα διαμονής, η ποιότητα του φαγητού και του περιβάλλοντος των εστιατορίων και η φιλοξενία των ντόπιων. Αντίθετα, τα σημεία της μικρότερης ικανοποίησης είναι η καθαριότητα και οι υπηρεσίες ελέγχου στα αεροδρόμια, η οδική ασφάλεια, η εξυπηρέτηση σε χώρους ψυχαγωγίας, οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια, το παρκινγκ και άλλοι δημόσιοι χώροι, η καθαριότητα παραλίας, η ηχορύπανση και σχέση/τιμή αξίας στη διατροφή και στη διαμονή.
4. Αναδεικνύονται ευκαιρίες για ανάπτυξη / βελτίωση του τουριστικού προϊόντος μέσω της προβολής του πολιτισμού ( μνημεία-αρχαιολογικού χώροι) , επιπλέον χρήσης του διαδικτύου, προβολή της κρητικής διατροφής/κουζίνας, και των ειδικών μορφών τουρισμού.
5. Οι αδυναμίες – απειλές που εμφανίζονται οφείλονται στα κύρια χαρακτηριστικά του μοντέλου οργανωμένου ( μαζικού) τουρισμού που έχει αναπτυχθεί ( π.χ. ανάγκη για μεγάλο πλήθος επισκεπτών, εξάρτηση από tour operators, επιρροή από άλλους παράγοντες που παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος), γεγονός που οδηγεί στην αναγκαιότητα σαφούς διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος, σε σχέση με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό.
Χαιρετισμός του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Κρήτης κ. Σεραφείμ Τσόκα:
Θα ήθελα να σας καλωσορίσω όλους στη παρουσίαση της έρευνας για το Τουρισμό στη Κρήτη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα στην αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στο νησί μας καθώς θα μας παρέχει σημαντικά στοιχεία για τη θέση που κατέχει η Κρήτη στις προτιμήσεις των τουριστών, ενώ παράλληλα μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στη χάραξη της στρατηγικής των φορέων που εμπλέκονται με το τουρισμό.
Ομολογουμένως έχει γίνει μια πολύ καλή δουλειά: έχουν καταγραφεί με το τρόπο σαφή και επιστημονικό πληροφορίες που αφορούν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και το προφίλ των τουριστών που επισκέπτονται τη Κρήτη καθώς και την επισήμανση των δυνατών και αδύνατων σημείων του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος αλλά και υπηρεσιών.
Κυρίες και κύριοι το νησί μας ως καθιερωμένος τουριστικός προορισμός με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά δραστηριοποιείται σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, υπόκειται στις επιρροές της παγκοσμιοποίησης και την ωριμότητα της αγοράς.
Η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού είναι η μεγάλη πρόκληση και η μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας. Είναι το νέο διακύβευμα για το οποίο καλούμαστε να εργαστούμε μεθοδικά, ουσιαστικά και αποτελεσματικά. Στην εποχή της μεταβιομηχανικής ανάπτυξης και σε μια χώρα με τα γεωπολιτικά, ιστορικά και γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας, ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει τη σημαντικότερη παραγωγική δραστηριότητα. Γιατί ισχυρός τουρισμός σημαίνει ισχυρή οικονομία, σημαίνει ευημερούσα κοινωνία.
Η νέα στρατηγική για τον Τουρισμό βασίζεται σε συγκεκριμένους άξονες οι οποίοι συνοψίζονται στο τρίπτυχο Ποιότητα-Πολυμορφία/Εξειδίκευση-Βιωσιμότητα παράλληλα με τη προστασία του περιβάλλοντος.
Είναι σίγουρο ότι η Κρήτη μπορεί να συνδυάσει υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών, τον θαλάσσιο με τον ορειβατικό τουρισμό, τον πολιτιστικό με τον θρησκευτικό, τον τουρισμό πόλης με τον αγροτουρισμό.
Αυτή η πλήρης αξιοποίηση των μεγάλων δυνατοτήτων της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας μας είναι και η δική μας απάντηση σε όλες τις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης, για την ανάπτυξη της περιφέρειας, για την προώθηση της απασχόλησης και της ευημερίας, για την πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας και κάθε περιοχής ξεχωριστά.
Για την Περιφέρεια Κρήτης, για όλους μας, ο τουρισμός είναι σημαντική υπόθεση. Πάντα πίστευα και πιστεύω ότι για τα μεγάλα και σημαντικά, χρειάζεται διάλογος και κοινωνική συναίνεση. Χρειάζεται συνένωση δυνάμεων και προσπαθειών. Μπορεί ο πήχης να είναι ψηλά, αλλά πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι μεγάλες προσπάθειες είναι αυτές που καθορίζουν το παρόν και ορίζουν το μέλλον.
Τρίτη 17 Μαρτίου 2009
Μελέτης με χρήσιμα συμπεράσματα για τον τουρισμό στην Κρήτη
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου